زمینه حذف کپی اسناد هویتی در مدارک مراجعان به دستگاه‌های اجرایی فراهم شد

معاون فناوری اطلاعات و آمار جمعیتی سازمان ثبت احوال کشور با بیان اینکه زمینه اتصال همه دستگاه‌های اجرایی به پایگاه اطلاعات جمعیتی کشور فراهم است، گفت: با اتصال همه دستگاه‌های دولتی و اجرایی به این پایگاه، به ارائه کپی شناسنامه، کارت ملی و دیگر اسناد هویتی هنگام مراجعه مردم به این دستگاه‌ها نیازی نخواهد بود.

 

به گزارش دفتر روابط عمومی و همکاری های بین الملل، حمید پارسایی با اعلام اتصال یکصد دستگاه دولتی به پایگاه اطلاعات جمعیتی کشور تا به امروز، اظهار کرد: اتصال برخی از آنها به صورت برخط (آنلاین)  است و به این ترتیب، بلافاصله می‌توانند نسبت به احراز و تصدیق هویت مراجعان خود اقدام کنند.

 وی یادآور شد: در عین حال برخی دستگاه‌های اجرایی با توجه به عدم نیاز به استعلام آنی به صورت آفلاین به پایگاه اطلاعات جمعیتی متصل هستد.

 وی با تاکید بر اینکه ثبت‌احوال آمادگی دارد نسبت به اتصال کلیه دستگاه‌های اجرایی دولتی به پایگاه اطلاعات جمعیتی اقدام کند، افزود: دیگر دستگاه‌هایی که متقاضی اتصال به این پایگاه برای استعلام هویت مراجعان خود باشند، بایستی درخواست خود را به سازمان ثبت‌احوال تسلیم کنند.

به گفته پارسایی، ثبت احوال محدودیتی برای سرویس‌دهی آنلاین به کل دستگاه‌های اجرایی کشور ندارد، اما تحقق این موضوع بستگی به امکانات فنی آن دستگاه دارد.

معاون سازمان ثبت‌احوال با بیان اینکه کلید ورود به پایگاه اطلاعات جمعیتی، شماره ملی ایرانیان است که با استفاده از آن احراز و تصدیق هویت انجام می‌شود، افزود: با این حال برای برخی دستگاه‌ها نظیر ناجا، مشاهده تصویر چهره افراد هم اهمیت دارد؛ بر این اساس امکان مشاهده عکس افراد برای آن دستگاه‌ها فراهم شده است؛ ضمن اینکه سایر دستگاه‌ها هم می‌توانند در صورت برخورداری از امکانات فنی لازم، تصویر مراجعان را هنگام استعلام مشاهده کنند.

 پارسایی با بیان اینکه استعلام هویت با ارائه دو کلید شامل شماره ملی و تاریخ تولد فرد میسر است، خاطرنشان کرد: در صورتی که اتصال آنلاین به پایگاه اطلاعات جمعیتی ثبت‌احوال از سوی کل دستگاه‌های اجرایی مورد استفاده قرار گیرد، به همرا داشتن مدارک یا ارائه نسخه‌های کپی از شناسنامه و کارت ملی نیازی نخواهد بود.